FAQ
Máte dotazy týkající se našich služeb, průběhu spolupráce nebo technických detailů? Připravili jsme pro vás odpovědi na nejčastěji kladené otázky, které vám pomohou lépe se zorientovat. Pokud zde nenajdete, co hledáte, neváhejte nás kontaktovat – rádi vám poradíme osobně.
- Výběr typů svítidel z hlediska použití Každý typ svítidla má na jevišti a v hledišti své místo. V dnešní době rozlišujeme mezi dvěma hlavními skupinami svítidel a) konvenční b) inteligentní - pohybová, digitální. Konvenční svítidla jsou dělena dle typu optiky - Pebble Covexní a Plan Covexní (PC), Fresnel, Profilová, Plošná a Nízkovoltová (NV). Na každé konvenční svítidlo je zapotřebí jeden řízený (stmívaný) kanál z rozvodny. Z inteligentních jsou to Hlavy (Spot, Wash), Scannery, LED a jejich kombinace. K řízení uvedených svítidel potřebujete pevné napájení 230V a kabel s řídícím pr
- Výběr typů svítidel z hlediska světelného zdroje
V současné době se využívá několik druhů světelných zdrojů. Každý má své výhody a nevýhody.
Klasické žárovky – v současnosti se už nepoužívají, výroba těchto světel skončila cca před 30 lety.
Halogenové žárovky – používají se v současných konvenčních, televizních a studiových svítidlech, pozor na různé výkony a rozdílné patice. Příkon ve Watech nemusí být vždy směrodatným údajem.
Výbojky – používají se v pracovních, filmových, televizních a filmových svítidlech. Světelný tok se nedá regulovat a po zapnutí potřebují určitou dobu k tomu, než výboj dosáhne plné intenzity. Světelná efektivita výbojky je větší než efektivita halogenové žárovky, to je většinou důvod jejich nasazení. Dalším důvodem je barevná teplota výboje, která je stejná, nebo i vyšší než denní světlo. Proto se jim někdy říká studené světlo. Intenzita výbojky jde plně plynule regulovat pouze mechanickou propustností světla (tzv. žaluziové clony). Vadí jim časté zapínání a
- Základní rady pro projektování Osvětlení jeviště a hlediště je elektrikářské specifikum. Nejednou jsme se setkali s projekty, které už byly v tak pokročilém stádiu rozpracovanosti, že je nebylo možno zachránit. Při zpracování projektu je důležité myslet na to, jak systém osvětlení v divadle funguje a proč je tak koncipovaný.
- Nejvhodnější umístění svítidla
Ke každému svítidlu musí vést samostatný napájecí kabel 3x1,5mm. Někteří architekti zapomínají na to, že na jeviště se svítí i ze světel umístěných mimo jeviště. V kulturních domech a malých „školních“ projektech se používá tzv. hledištní konzola na levou i pravou stranu hlediště. Na každou konzolu se dávají minimálně 2-4 bodová svítidla PC s klapkami pro odstínění světelného zdroje. V divadle a profesionálnějších zařízeních s divadelním provozem se projektují tzv. hledištní mosty, lávky nebo závěsné konstrukce a to po celé šíři hlediště. Větší divadla mají takových mostů několik. Pro přední svícení se dá nouzově použít i balkon. Přední svícení se musí provádět shora, minimálně pod úhlem 30°! Při přímém předním svícení pod malým úhlem by vznikaly stíny na horizontu!
Na jevišti se svítidla umisťují na tahy (divadla), nebo pevné stropní konstrukce(malé „kulturáčky“ a školy) a do tzv. portálů (vnitřní levá a pravá strana jeviště). Tato dvě umístnění jsou pro jevištní osvětlení nezbytná! V profesionál
- Rozvodna a stmívače Všechny kabely se sbíhají v jednom místě, nejlépe u příslušných rozvaděčových skříní (rozvodna). Tam budou připojeny do stmívačů (regulované rozvodné skříně) ke kterým musí být přivedeny napájecí kabely z hlavního rozvaděče. Celý systém je řízen digitálním protokolem z osvětlovacího pultu.